Hacettepe Üniversitesi | Araştırma Merkezleri | İdari Birimler
H.Ü BİSİKLET GÜNLERİ (Hazırlık Aşamasında)

 

SUNU:

Çağımızın en önemli problemlerinden biri çevreye ilişkin olanlardır. Ancak bunlarla mücadele de bir o kadar zordur. Bu zorluğun iki temel nedeni bulunmaktadır: ilki mevcut iktisadi sistemin getirdiği dayatmalar, ikincisi ise, ki en önemlisi insana dayalı olan, alışkanlıklarımız, geçmiş tarafından biçimlendirilen yaşam biçimimiz. Ne yazık ki söyleme geldiğinde çevreciliğin bayraktarlığını yapanların bile, ufak bir fedakarlık gerektiğinde bundan kaçınmaları nasıl açıklanabilir. Ancak, üniversitelerin farklı bir konumu ve sorumluluğu bulunmaktadır. Öncelikle toplumun önünde gitmektir, liderliktir. Bu açıdan üniversitemizin bu konuda bu sorumlulukla hareket ederek örnek bir model oluşturabileceğine inanıyoruz. Ancak, proje fikir olarak doğduğunda yaptığımız araştırmalarda YETAM tarafından 2008 yılında benzer bir projenin hazırlandığını gördük.  Hem üzüldük, hem sevindik. Üzüldük, gerçekleştirilememiş olmasına, sevindik bizle birlikte aynı yönde düşünenlerin olduğuna, doğru bir çaba içinde olduğumuza. Projeyi iptal mi etmeliydik?  Eğer Üniversite, eğer gençler bunu başaramazsa gelecek için gerçekten kaygılı olmamız gerekmez mi? Şüphesiz ki böylesine değişiklikler tüm toplumun, en azından büyük kısmının desteği ile mümkün olabilecektir. Öncelikle bu konuyu detaylı olarak aramızda tartışıp, etkin bir desteğin ortaya koyulması gerektiği muhakkaktır. Aşağıda açıklandığı üzere, çevre dışında, sağlık, sosyal yaşam üzerinde de son derece olumlu etkilerinin olacağına inandığımız bu projenin, sizlerin desteği ve Üniversitemize yakışır bir önderlikle hayata geçirilebileceğine inanmak istiyoruz. Bu amaçla aşağıdaki linkte yer alan form aracılığıyla görüşlerinizi bizimle paylaşmanızı, varsa sorularınızı iletmenizi ve aktif olarak çalışmalarımızda yer almanızı rica ederiz.

(Not: Aşağıda ki proje taslağı olup sizlerin katkılarıyla son şeklini alacaktır)

Başlık                       :

Bisikletli Günler

Açıklama                 :

Üniversitemizin Beytepe kampusunda otopark sorunu gittikçe artan bir şekilde ve -önceden Merkez için konuşulan- gözle görünür olarak büyümektedir. Bu ise doğal olarak yönetimler üzerinde baskı yaratacak ve nihai olarak yeni park alanlarının açılması yoluna gidilecektir. Bu teknoloji ve toplumdaki tüketim eğilimi karşısında çevrenin katlidir. Aslında bu sadece bir çevre problemi de değildir; sağlık problemidir, toplumsal organizasyon problemidir. Aşağıda yapılan çok kısa bir fizibilite çalışmasında olayın boyutlarına ilişkin fikir vermek üzere bazı rakamlar sunulmaktadır. Bu problemin çözümü amacıyla kampus içindeki araç yoğunluğunun düşürülmesi ve pek çok batılı ülkede görüldüğü üzere bisiklet kullanımının yaygınlaştırılması hedeflenmektedir.  Merkez kampusta böyle bir uygulamanın gerçekleştirilmesi mümkün olmaması nedeniyle uygulama dışıdır.

Rakamlarla Büyüklükler            :

Beytepe Kampüsü’nde ki,

 

öğrenci sayısı:

öğretim üyesi sayısı:

yurtta kalan öğrenci sayısı:

günlük ortalama araç sirkülasyonu:

 

bugün için talep edilen park alanı:

tahmini olarak her yıl için talep edilecek park alanı:

 

ortalama tüketilen yakıt:

ortalama kampus içinde tüketilen yakıt:

kampus içinde salınan yaklaşık CO gazı:

 

bir saat bisiklete binme ile harcanılan kalori miktarı:

 

Değerlendirme:

 

 

Öngörülen düzenleme             :

Projenin iki temel amacı bulunmaktadır; Kampus içindeki araç sirkülâsyonunu düşürmek ve bisiklet kullanımını teşvik etmek. Bu amaçla önerilen düzenlemeler şu şekilde özetlenebilir.

1.       Aylık araç giriş ücretlerini yükseltmek (Örn:  Öğrenci için, 100, Öğr.Üyesi, 30, günübirlik giriş: 5TL)

2.       Simgesel olarak bir park alanının düzenlenerek içinde bir kafeteryanın bulunduğu açık kültür alanına dönüştürülmesi,

3.       Bisiklet, satış ve bakım hizmetleri için bir reyon oluşturulması,

4.       Kampus içi trafik için düzenleme ve gerekli uyarı levhalarının yerleştirilmesi,

5.       Kampus içi ve doğa bisiklet parkurlarının oluşturulması,

6.       Bisiklet park alanlarının oluşturulması.

7.       Kampus nizamiye kapısı ile üniversite içinde tur yapacak yeterli sayıda ücretsiz servis koyulması.

Beklenen

Faydalar :

1.       Çevre Boyutu:

2.       Sağlık Boyutu:

3.       Maliyet Boyutu:

4.       Toplumsal Gelişme Boyutu:

5.       Kültürel Boyutu:

Projenin konumu  :

Proje gerek üniversitelerimiz bağlamında, gerekse ulusal boyutta ilk ve önder olmaya namzet bir projedir. Bu projenin özellikle yeni gelişen ve anakent olma özelliği taşımayan şehirlerdeki Üniversiteler için çok uygun bir model oluşturma gibi bir nosyonu da üstlenebilir.

Öngörülen Etkinlikler               :

Doğa ve Çevre Gezileri:

Hafta Sonu (Bisiklet) Günleri:

Bisiklet Yarışları:

Bisiklet Kültür Kulübü:

Bisiklet ve Aksamı Satış ve Bakım Reyonu:

Özel Doğa parkurları:

Tanıtım ve Gerçekleştirme     :

Yaygın olarak gerçekleştirilecek kampanyalar, etkin kamuoyu oluşturma ve oydaşımla;

Finansal Boyutu    :

İlk etapta bisiklet temini için Üniversite kaynak desteği ve daha çok bisiklet firmalarıyla kurumsal Sosyal Sorumluluk temelinde temin edilecek bağışlar kullanılacaktır. Ayrıca oluşturulacak, işletimi merkez denetiminde üniversite organlarınca ve öğrencilerin katılımıyla gerçekleştirilecek satış ve bakım reyonu açılacaktır. İsteyen öğrenciler bisikletlerini uygun koşul ve fiyatla satın alabilecekleri gibi yine aynı reyondan günlük, aylık ya da sezonluk kiralama yoluna gidebileceklerdir.   Talep doğrultusunda kira gelirleriyle yeni bisiklet alımı yoluna gidilecektir. Projenin gelir kalemlerini şu başlıklar altında değerlendirmek mümkündür;

1.       Bağışlar:

2.       Kurumsal destekler:

3.       Bisiklet kira gelirleri:

4.       Üniversite Park ücretlerinden aktarılan belli orandaki fon,

5.       Kültürel alan gelirleri,

6.       Bisiklet ve avadanlıkları satış gelirleri,

7.       Diğer.

Öngörülen  Proje Katılımcıları         :

Çevre ve Orman Bakanlığı

Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü

H.Ü Yeni ve Temiz Enerji Araştırma ve Uygulama Merkezi

Bisiklet Federasyonu

Hacettepe Bisiklet Topluluğu

Öğrenci Temsilciliği Konseyi

Bisiklet Spor Cemiyetleri

Bisiklet İthalatçı ve İmalatçı Firmalar

 

Gelirlerin Kullanımı:

 Gelirlerin %60’ın dan az olmamak kaydıyla büyük bir kısmı öncelikle merkez faaliyetlerinde etkin olarak sorumluluk üstlenen ve ekonomik sıkıntı içindeki öğrencilere burs olarak verilecek, kalan kısım merkezin yeni projelerinde ve etkinliklerinde kullanılacaktır. 

Sürdürülebilirlik     :

Proje işletiminde ciddi tali problemler doğurmaz ise kendini sürekli kılacak ve geliştirecek finansal kaynaklara sahiptir. Söz konusu muhtemel tali problemler aşağıda öngörülen muhtemel olumsuzluklar ve tedbirleri başlığı altında sunulmuştur.

Öngörülen Olumsuzluklar ve Tedbirleri:

 

Projeyi Hazırlayanlar          :

 

PROJEYE  İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİZİ ve SORULARINIZI BİZE İLETMEK İÇİN TIKLAYINIZ.

 

Projeye ilişkin özgün sorularınız ve cevaplarımız:

Soru

Cevap

Öğretim üyesi ya da öğrenci aileleri de günü birlik bu hizmeti kullanabilirler mi?

Evet.  Ancak 18 yaş altı kişilere yanlarında ebeveynleri olmadan kiralama hizmeti verilmeyecektir. Ayrıca yanlarında ebeveynleri dahi olsa, ancak trafiğe kapalı özel alanları kullanabileceklerdir. 

Dışarıdan misafir olarak hafta sonu aracıyla gelen bir kişide park parası ödeyecek midir?

Evet. Günübirlik giriş park ücreti ödeyecektir.

Dışarıdan isteyen her kişi girebilecek mi?

Bu konuda hiçbir sınırlama koymamanın da beraberinde getireceği ciddi problemler olacağı göz önünde tutularak belli bir formül ile bir sınırlama yapılması düşünülmektedir. Örneğin bir topluluğumuza üye olmak gibi.. Bu konuda sizlerinde önerileri bizim için önem taşımaktadır.

Bisiklet kullanmayı bilmeyenler için bir çözümünüz var mı?

Evet. Hacettepe Bisiklet Topluluğundan arkadaşlarımız eğitim konusunda yardımcı olacaklardır.

Öğrencilere park ücreti o kadar yüksek tutulmuşken, öğretim üyelerine niye düşük tutulmuştur?

Bunun öncelikle pek çok nedeni bulunmaktadır.

1.        Öğretim üyeleriniz odalarında ki telefondan, içtikleri çaya, bölümde kullanılan kırtasiyeye kadar zaten pek çok giderleri, çoğunlukla öğrenci sınav kağıtlarına varana kadar kendileri karşılamaktadır. Hâlbuki hemen pek çok kurum bunları karşılar.

2.        Pek çoğu için araba bir bakıma zorunluluktur. Öncelikle onlarında sizler gibi ya da sizlerden çok daha ufak okuttukları çocukları vardır.  Onları okullarına bırakırlar. Birkaç yerde görevlidirler ve gün içinde zorunlu olarak yer değişimi gerekir. İş çıkışı evlerinin ihtiyaçlarını karşılamak zorundadırlar. Vs. vs.

3.        Pek çoğu bisiklete bile binmeyi bilmezler. Bilenlerinde yaşı tutmaz. Yani bu açıdan kaybedilmiş bir nesildir. Hiç olmazsa siz gençler kaybetmeyin.

4.        Dayanışma, bir konuda eşitlik üzerine oluşmaz. Bu aldım verdim ticaretine girer. Bu nedenle herkesin verebildiği ve ihtiyacı olanın alabildiği bir ilişkidir dayanışma. Bu gün hangi kurum çalışanından park ücreti almaktadır? Proje kurgusundan da anlaşılacağı üzere aslında bu ücretler yine siz öğrencileri desteklemek üzere öğretim üyelerinin sunduğu bir diğer katkıdır.

Proje etkinliklerinize nasıl katılabilirim?

Öncelikle katılımınızdan büyük mutluluk duyarız ve tüm öğrencilerimizi, öğretim görevlilerimizi bize katkı vermeye davet ederiz. Bunun için web’te yer alan formu doldurmanız yeterlidir.

Akrobatik bisiklet için imkan sağlayacak mısınız?

Bu, H.Ü Bisiklet Topluluğumuzla görüşmeniz gereken bir konu olacaktır.

Öğrenciler için ön gördüğünüz park ücreti çok yüksek değil mi?

Bunu cevaplandırırken birkaç hususu değerlendirmek gerekir. Bunun için de bizim sizlere sorularımız olacak:

1.        Öncelikle fosil yakıt kullanan araçların kullanımını mümkün olduğunca sınırlamak. Bu açıdan ücretin bir caydırıcılığı olmalıdır. Yoksa gelir temin etmek değil. O takdirde daha düşük ücret uygulamak temel amacımıza ne kadar uygundur?

2.        Üniversiteye arabasıyla gelen bir öğrenci günde en az 30km yol yapıyordur. Bunun sadece kendi bütçesine yakıt maliyeti 10TL’dir. Diğer masraflarını da ilave ettiğiniz de bu maliyeti ikiye katlarsınız. O takdirde öngörülen bedel için yüksek denilebilir mi?

3.        Sizin arabanızı park etmeniz için yeni park alanlarının açılması, bunların muhafazasının bir bedeli yok mudur?

4.        Sizler genç olarak vicdanen sürekli olarak araçları kullanmanızda bir zorunluluk duygusunu taşıyor musunuz?

5.        Toplanılan bu gelirlerin yine siz öğrencilerimizin pek çok alanda desteklenmesi için harcanacak olması sizce bir önem taşımakta mıdır?   

Herhangi bir özrü nedeniyle aracıyla gelmek zorunda olanlar da bu bedeli ödemek zorunda mı?

Hareket kabiliyetleri herhangi bir özür nedeniyle kısıtlı olup, kendi ya da bir yakınının kullandığı özel araç bu bedelden muaf tutulabilir, tersi de zaten genel amaçlarımıza ters düşer.

Öğrenciler kiraladıkları bisikletleri hor kullanmazlar mı? O takdirde hedeflere ulaşmada sıkıntı duyulmaz mı?

Biz öğrencilerimize güvenmek zorundayız. Onlarda güvence sorumluluklarının bilincinde olarak yanıt vereceklerdir. Bu varlıklar, tüm öğrencilerin malıdır. Bu nedenle azda olsa bu davranışı gösterenlere arkadaşları

 

 

 
 
06.04.2011    

Hacettepe Üniversitesi Sosyal Sorumluluk Araştırma ve Uygulama Merkezi (HUSSAM)
06800 Beytepe Ankara

e-Mail: hussam@hacettepe.edu.tr